Såfremt nogen ønsker at gøre ophavsrettigheder gældende mht. billeder, bragt på denne side, bedes henvendelse rettet til webmaster, jf. forsiden

Samfærdsel

I 1950'erne foregik megen trafik endnu med hestevogne og på cykler.

Hestetrukne køretøjer til arbejdskørsel var kassevogne og fjedervogne uden stolesæder til lettere transport; efterhånden kom de såkaldte gummivogne, der byggedes af bl.a. smed Nielsen i Refsvindinge. Mælkevogne og -slæder havde fladt læsselad. Kaner til persontransport var yderst sjældne.

Til privat persontransport med heste anvendtes:

- og ellers

   


Gammel sofacykel


Cykellygte

Charabanc


 Copyright ikke identificeret


Den gamle cykel; de nyere var såkaldte letvægtere
 Copyright ikke identificeret


Gammel karbidlygte til cyklen

Jumbe


 Copyright ikke identificeret


 Copyright ikke identificeret

Så introduceredes knallerter, her en Diesella Copyright ikke identificeret

Fjedervogn


 Copyright ikke identificeret

 


 Copyright ikke identificeret

Gamle motorcykler kom også på vejene igen  - sammen med enkelte nyere.

Her er en gammel Triumph

 

Private biler var der ikke mange af, og de var
- næsten alle - i førkrigsvarianter:
Antallet af private personbiler i hele Refsvindinge var ca. 20; vare- og lastbiler fandtes i et antal under 10.
3 à 4 benzintanke betjente disse få køretøjer !!!
Nogle typiske person-modeller var:

Ford A eller T


 Copyright ikke identificeret

Chevrolet


 Copyright ikke identificeret

Plymouth


 Copyright ikke identificeret

Dodge


 Copyright ikke identificeret

Morris 1932


 Copyright ikke identificeret

Morris 1935


 Copyright ikke identificeret

Opel


 Copyright ikke identificeret

Adler


 Copyright ikke identificeret

Studebaker 1950 - en amerikaner på besøg i Refsvindinge


 Copyright ikke identificeret

Pastor Rischels Ford Popular Copyright ikke identificeret

 

Amerikanerbiler - Dollargrin

Oldsmobile


 Copyright ikke identificeret

Buick


 Copyright ikke identificeret

Efterhånden kom der nyere biler, f. eks

Folkevogn - Asfaltboble


 Copyright ikke identificeret

Ford Anglia
Rischels nye dog i rød farve


 Copyright ikke identificeret

Chevrolet Belair


 Copyright ikke identificeret

 

Det offentlige transportsystem varetoges af dels den private Nyborg-Fåborg-bane - afløst i 195? af DSB - dels af den private rutebilejer Tage Andersen, Herrested

Et typisk motortog



Et godt link til Modeljernbaner


Billetten blev datostemplet

og en typisk efterkrigsbus, importeret efter krigen fra England - og derefter malet i den karakteristiske røde farve - bemærk den fremskudte førerkabine i højre side ! De efterhånden mere almindelige røde DSB-busser - typisk Austin eller den danskbyggede Triangel - kørte ruten Nyborg-Ringe via Ørbæk.




Billetten blev klippet med en speciel tang 
  Den røde Triangel
 Copyright ikke identificeret



Tage Andersen var en institution i bybilledet; hans kundebetjening var ikke blot trafik, men også en udstrakt budservice. Han ekspederede mange ærinder for rutens borgere i Nyborg: bankforretninger, apoteksbesøg m.m.m.
Hans humoristiske sans var udtalt: Når husmødrene efter indkøb i Nyborg bl.a. køb af kaffe hos Prima/Palma eller tøj hos Wilde var på vej hjem med Tage, gik snakken lystigt. Når det blev for meget/højt for Tage, satte han farten op - så blev der stille !


Dørlukkemekanismen var temmelig speciel ! Copyright ikke identificeret



Læssestigen på rutebilens bagende var som regel stejlere end vist her - det gjorde endnu farligere ! Copyright ikke identificeret



Kilometersten Copyright ikke identificeret


Vejtromlen; denne var petroleumsdrevet. Ældre tromler, dvs. damptromler blev derimod drevet af en dampmaskine Copyright ikke identificeret